XI-5 Johannes Jacobus Hendrik Karel Neomagus
(1852 – 1900), klerk, commies, telegrafist en oorlogsvrijwilliger,
zoon van Johannes, X-7
Aangifte
Voornamen
Loopbaan
Militieregister
Stamlijst
Zwaarmoedig
Zijn positie zou heel anders zijn geweest, schrijft vader Jan verder, ware het niet dat de inspecteur-generaal in Indië niet had komen te overlijden, die steeds beloofde voor hem te zullen zorgen. En de controleur te Gennep die mocht hem ook zeer gaarne tijdens ik aldaar als commies-verificateur aan het Spoorwegstation voor de visitatiedienst was geplaatst en hij mijn zoon toen als klerk aan de Nd Br.D. Sp. Mij. mede aldaar werkzaam was.
Ontslag
Nieuwe spoorlijn
Duits lijntje
Zonder beroep
Nieuwe Dienstverrichting
Karel blijft in Rotterdam wonen. Hij heeft er aanspraak: zijn zus Lina is er onderwijzeres. Tussen 26 september 1887 en 27 mei 1889 adverteert Karel nagenoeg maandelijks in het Rotterdamsch Nieuwsblad. Onder de naam Nieuwe Dienstverrichting heeft hij een verhuisbedrijf in de Ammanstraat 22, tussen de Coolsingel en de Kruisstraat. Het is een nog steeds bestaande nu doodlopende straat. Het tarief is zonder werktuigen per uur per man 17,5 cent, met werktuigen 20 cent (in 2015 vergelijkbaar met 2,60 euro). De verhuiswagens zijn ‘zeer net’. Karel heeft ook een hulpkantoor van de Nederlandsche Rhijnspoorweg, zo staat aanvankelijk in de advertenties. Vanaf de zomer van 1888 is daaraan toegevoegd dat de onderneming ook circulaires rondbrengt (per 1000 stuks, goedbezorgd, 1,40 gulden), plakkaatborden verhuurt (20 cents per uur) en kleine hoeveelheden fruit en groenten vervoert. Het Rijnspoor wordt niet meer genoemd. Eind 1888 is het vervoer van fruit en groenten uit de advertenties verdwenen, maar er is dan aan toegevoegd ‘gelegenheid tot berging van diverse goederen, zeer voordeelig‘. In de eerste maanden van 1889 is de advertentietekst weer anders: ‘Gedurende de maanden April en Mei is het Tarief met werktuigen (verhuiswagens, takel, dekkleed) van de Nieuwe Dienstverrichting, Ammanstraat 22 cen 24, 25 cent per uur voor de eerste 3 uur, daarna 20 cent per uur per man‘.
Zuid-Afrika
Transvaal
Spoorlijn
Brieven
Godwansrivier
Vereeniging
Tweede Boerenoorlog
Kaffers
Overlijden
Bij zijn laatste vertrek is Karel 45 jaar en ongehuwd. Hij is omstreeks 10 januari 1900 in Pretoria overleden, na op 6 januari als oorlogsvrijwilliger gewond te zijn in de Slag om Ladysmith. Dit blijkt uit krantenberichten van 14 januari. (Zie hierna het artikel Slag om Ladysmith over Karels strijd met de Boeren tegen de Engelsen).
Zie het artikel over Johannes Neomagus, 1827-1887.↩
RAL, BS Neeritter, kopie FAJN.↩
Treasor, BR Nijhaske, deel 25, pagina 19↩
Deze gegevens staan op zijn stamlijst, ARA.↩
GA Nijmegen, bevolkingsregisters.↩
ARA, stamlijst belastingambtenaren.↩
Op het genotmiddel suiker wordt belasting geheven. Op de suikerfabrieken houden belastingambtenaren kantoor.↩
Het Belasting- en Douanemuseum te Rotterdam koopt de brief in 2003 van een particulier. De brief is in vieren gevouwen en op een van de achterzijden van het briefpapier zitten twee lakzegels en een postzegel van 5 cent. Kopie in FAJN.↩
archief 920, regno 393, pag 13↩
Guus Veenendaal, Spoorwegen in Nederland.↩
De moeder van de auteur is in de jaren twintig en dertig enkele malen met de trein naar Kevelaer geweest.↩
Jan Ploeger, Nederlanders in Transvaal, Pretoria 1994 en B.J.H. de Graaff, Sporen van Nederlanders in Zuid-Afrika, CBG.↩
Anne Lehmkuhl, een beroepsgenealoge, vindt een vermelding van de acht brieven in niet nader genoemde archieven als ze op verzoek van de auteur op zoek gaat naar de overlijdensdatum van Karel. Die vindt ze helaas niet. E-mail van 13 januari 2009 in FAJN.↩
Originelen in FAGP, kopiën in FAJN.↩